Refermem el nostre compromís amb la protecció dels drets dels consumidors en una jornada a Rubí

Refermem el nostre compromís amb la protecció dels drets dels consumidors

  • L’acte ha comptat amb la participació de l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, el director de l’Agència Catalana de Consum, Francesc Sutrias, i representants d’Agbar, entre d’altres
  • Hem destinat més de 2 milions d’euros a garantir el subministrament d’aigua a famílies en situació de vulnerabilitat

A Rubí, hem celebrat la jornada “El servei de l’aigua i la garantia dels drets dels consumidors” amb l’objectiu de refermar el nostre compromís amb la protecció dels drets dels consumidors en un servei essencial com és l’aigua.

L’acte, que ha tingut lloc a la Biblioteca Mestre Martí Tauler, s’emmarca en les celebracions d’aquest mes de març amb motiu del Dia Mundial del Consumidor (dia 15) i del Dia Mundial de l’Aigua (el passat 22). El nostre propòsit amb aquesta sessió, dirigida a municipis de les comarques del Vallès Occidental i del Baix Llobregat, ha estat potenciar el diàleg amb responsables municipals, administracions, síndics i entitats per garantir els drets de les persones consumidores del servei d’aigua, especialment aquelles que es troben en situació de vulnerabilitat.

La jornada ha estat inaugurada per l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, i hi han intervingut el director de l’Agència Catalana de Consum, Francesc Sutrias, la regidora de Serveis Socials de l’Ajuntament de Rubí, Yolanda Ferrer, i la directora de Clients d’Agbar, Núria Latorre. La taula rodona de debat amb els ponents i el públic assistent ha estat moderada per la defensora del client d’Agbar, Montse Solé, i ha clos l’acte la directora territorial de la companyia, Berta Mercadé.

L’alcaldessa Ana María Martínez ha destacat l’acord amb Agbar per garantir el subministrament d’aigua: “són una peça important per detectar les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat i evitar que no es cronifiqui”. “El passat mes de setembre es va renovar el conveni per combatre la pobresa energètica, que es va subscriure l’any 2016, i evitar talls de servei a persones en situació de vulnerabilitat,”, ha explicat. A Rubí, més de 6.000 famílies s'han beneficiat del fons de solidaritat, de facilitats en el pagament i de bonificacions.

“Aquest equip de govern és sensible a la realitat socio-econòmica i, conjuntament amb Agbar, treballem per trobar solucions als problemes de la ciutadania derivats del pagament de la factura de l’aigua”, ha incidit l’alcaldessa.

Un 93 % dels usuaris aproven la gestió d’Agbar

Un 93 % dels usuaris aproven la gestió d’Agbar

En la seva intervenció, la directora de Clients d’Agbar, Núria Latorre, ha recalcat el compromís de la companyia “per protegir els drets socials de la població, especialment d’aquelles famílies en situació de vulnerabilitat, amb l’objectiu de garantir el benestar de les persones. El cicle de l’aigua és també el cicle social de l’aigua amb les aliances amb tots els actors implicats per no deixar ningú enrere”. “Assegurem el subministrament d’aigua a més d’un milió d’usuaris de gairebé 300 municipis on el grup gestiona el servei i defensem els seus drets com a consumidors”, ha refermat.

En aquest sentit, posem a disposició dels usuaris diversos instruments per fer front al pagament de les factures: els fons de solidaritat, les tarifes socials i mesures de flexibilitat en el pagament sense interessos.

La directora de Clients ha explicat que “el fons de solidaritat és un ajut que acorda Agbar amb els ajuntaments per cobrir les factures d'aigua de persones en situació de vulnerabilitat. Des de la seva posada en marxa, Agbar hi ha destinat més de dos milions d’euros. A més, durant l’any 2021 un total de 6.252 usuaris s’han beneficiat de la tarifa social i 7.243 s’han acollit a alguna de les mesures de flexibilitat”. 

“Posem les persones al centre de la nostra atenció –ha destacat Latorre–. Per això, hem posat en marxa el programa ‘Amb tu’ per oferir una atenció multicanal que s’adapti a les necessitats de tots els clients i aconseguir eliminar les barreres digitals, de comprensió, d’accessibilitat o econòmiques que els usuaris puguin tenir”. En aquest sentit, en les enquestes de satisfacció, la nota mitjana que rebem pel servei d’aigua és de notable. Destaca també el fet que un 93 % aprova el nostre servei.

Per altra banda, en la seva ponència, el director de l’Agència Catalana del Consum, Francesc Sutrias, ha destacat que “per fer un país de drets, d’igualtat d’oportunitats i de benestar, la política de consum esdevé estratègica”, i ha afegit que “una societat justa, competitiva i igualitària passa per un mercat econòmic de relacions justes i equilibrades, i això requereix d’un bon empoderament de la ciutadania sobre els seus drets i un bon coneixement dels deures per part de les empreses”. Sutrias també ha remarcat que “les relacions de consum es fonamenten en el compromís i la confiança, i un element que contribueix a generar confiança en les relacions de consum és l’adhesió de les empreses al sistema arbitral de consum”. “Des de l’inici, Agbar està adherit al sistema arbitral de consum”, ha afirmat i ha refermat que “el seu servei d’atenció és modèlic”.

La regidora de Serveis Socials de Rubí, Yolanda Ferrer, ha definit la relació de l’Ajuntament i Agbar “com un exemple de cas d’èxit de col·laboració publicoprivada”. “Transformem la pobresa energètica en drets energètics per a la ciutadania. Agbar té una mirada proactiva com a palanca de transformació per revertir les situacions de vulnerabilitat i per detectar les necessitats”, ha afirmat i ha assegurat que “a Rubí, no hi ha cap persona amb dificultats que no tingui aigua”.

En la cloenda, la directora territorial d’Agbar, Berta Mercadé, ha destacat el compromís de la companyia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i continuar millorant l’atenció als usuaris: “el nostre servei va més enllà de la gestió de l’aigua, perquè treballem per oferir la millor atenció a les persones i donar resposta a les seves necessitats”.

La jornada ha estat organitzada per Agbar, amb la col·laboració de Sorea, Aigües de Sant Vicenç dels Horts i l’Ajuntament de Rubí.